Otázka čitateľky: Rada by som sa dozvedela o princípoch zobrazovania reklamy na mobiloch v rámci aplikácií. Presnejšie by som potrebovala vedieť, či sa môže reklama zobraziť len náhodne, alebo je viazaná na to, že niekto na konkrétnu stránku musel najprv ísť. Zaujíma ma takisto to, ako dlho sa môže potom taká reklama zobrazovať. Zaujíma ma to z osobnej stránky, pretože na telefóne partnera vídavam reklamy na rôzne dámske četovacie stránky, pričom tvrdí, že na také stránky nechodí a je to len náhoda. Rada by som sa teda dozvedela, ako tieto systémy v skutočnosti fungujú.

Slovo „náhoda“ je v tejto súvislosti nevhodné používať. Prakticky každá reklama sa nejakým spôsobom snaží zacieliť na vhodné publikum, aby bola jej účinnosť čo možno najväčšia. Reklama je niečo, za čo jej zadávateľ platí peniaze a prirodzene chce, aby jej efekt bol čo najväčší.

Rozhodne však neplatí, že by ste museli nejakú stránku/službu navštevovať a používať, aby sa vám na ňu zobrazila reklama. To je obvykle kontraproduktívne. Ak prevádzkujete stránku na zoznamovanie, obvykle chcete, aby sa reklama zobrazila ľudom, ktorí ju dovtedy nepoznali a nechodia na ňu. Zobrazovať ju tým, ktorí tam chodia pravidelne, je obvykle nežiaduce, pretože ide o vyhodené peniaze.

/Ilustrácia: @storyset/

Výnimky pravdaže existujú. Napríklad reklama na hazard je mimoriadne vhodná hlavne pre ľudí, ktorí tieto stránky navštevujú pravidelne, pretože slúži na opätovné prilákanie závislého človeka, hneď ako sa mu objaví pred očami a príde mu „hra“ späť na myseľ.

Nie vždy je možné presne ovplyvniť, komu sa reklama zobrazí. V mnohých ohľadoch je cielenie veľmi hrubé a neobratné. V základe sa však vykonáva v nadväznosti na určitý typ signálov a podhubie, ktoré je pre daný produkt/službu/stránku relevantné.

Ak navštevujete vyhľadávačom stránky o stavaní rodinného domu, respektíve často v súvislosti s chystanou stavbou vyhľadávate rôzne príbuzné náležitosti, reklamné systémy na tieto signály reagujú. Mobilné aplikácie, rovnako ako bežné webové stránky veľmi často využívajú reklamný systém spoločnosti Google, čo bude znamenať, že nielen v rámci YouTube, ale aj všade inde budete často narážať na reklamy v súvislosti s poistením domácnosti, inštaláciou solárnych panelov na strechy, zatepľovacie systémy, strešné krytiny a podobne.

V súvislosti so „záujmom o rodinné domy“ sú totiž relevantné a majú väčšiu šancu na konverziu, teda nalákanie dotyčného, ktorý vykoná nákup či návštevu na základe danej reklamy.

/Ilustrácia: @freepik/

Určité základné signály, ktoré dávajú zmysel za každých okolností, sa dajú vždy dedukovať. Neviem síce, o akej stránke konkrétne hovoríte, ale pokiaľ ide o nejakú zoznamovaciu aplikáciu, alebo nejakú aplikáciu na „bokovky“ pre zadaných, môžete si sami skúsiť odpovedať, na koho by ste reklamu tohto typu cielili vy, keby ste ju objednávali.

Zrejme by ste chceli, aby sa zobrazovala mužom vo veku 30 až 40 rokov, pretože je to najviac relevantný vekový rozsah, v ktorom sa objavujú nezhody v manželstvách, nespokojnosti alebo zúfalstvá s nedostatočným intímnym partnerským životom a podobne.

Určite by ste sa chceli vyhnúť tomu, aby sa takáto reklama zobrazovala deťom, tínedžerom, alebo dôchodcom, alebo ľudom ktorí momentálne vyhľadávajú veci v súvislosti s prípravou svadby. Práve tomu sa ako zadávateľ reklamy chcete vyhnúť, pretože za každé zobrazenie platíte peniaze a nechcete, aby zobrazenie bolo bez šance na úspech a teda premárnené.

Samozrejme je možné cieliť aj na iné veci a signály, ale bolo by značne zavádzajúce ich automaticky považovať za prítomné.

Napríklad reklama na zubnú pastu na paradentózu môže byť v rámci reklamného systému Googlu naviazaná na signál, že dotyčný používateľ vyhľadával vo vyhľadávači „krvácanie ďasien“. Ale zároveň aj nemusí. Môže byť naopak naviazaná na vyhľadávanie informácii o zubných ordináciách. Bez toho, aby ste nastavenie danej reklamy poznali, čo pozná len jej zadávateľ a prevádzkovateľ samotného reklamného systému, nemôžete s istotou hovoriť, na aké signály je naviazaná.

/Ilustrácia: @pch.vector/

Počítajte s tým, že mnoho oblastí, ako je práve aj tá, o ktorú sa zaujímate, nemá kvalitných neomylných signálov dostatok.

Keď začnete vyhľadávať informácie o chorobách novorodencov, navštevovať stránky o dojčenskej výžive a odsávačkách mlieka, tieto signály sú mimoriadne veľavravné a silné, pričom reklamný systém začne pumpovať vaším smerom reklamu, ktorá počíta s tým, že ste čerstvá matka.

Hľadať „cieľ“, ktorým je človek nespokojný v partnerskom živote, je však omnoho ťažšie, pretože to obvykle nepozostáva z toho, že by dotyčný človek vyhľadával výrazy „chcem podvádzať manželku“. Signály v tejto oblasti sú hmlisté, nejasné, nepresné a obvykle vám ako zadávateľovi reklamy nezostáva nič iné, než cieliť reklamy tohto typu na pohlavie, vek a podobne.

Pamätajte na to, že reklamné „signály“ sú neprehľadná zradná voda, ktorá vás skôr oklame, ako vám vec vyjasní. Vo vašej situácii existuje obrovské nebezpečenstvo na ich zlé pochopenie, vzniknutie mylných domnienok a podobne.

Aj keď je pravda, že reklamy tohto typu sa môžu objaviť človeku, ktorý na dané stránky chodí, rovnako sa môžu objaviť aj niekomu, kto má len vhodný vek a pohlavie. A takisto sa môžu objaviť aj niekomu, kto vyhľadával články v súvislosti s problémami v partnerskom vzťahu a snaží sa ich riešiť a dozvedieť o nich viac.

Ako vidíte, v najhoršom prípade je príčina nielenže nesúvisiaca, ale dokonca možno aj presne opačná ako čakáte. Práve preto tieto postupy nemôžu byť náhradou a ani pomocníkom pri riešení partnerských problémov, pochýb či neistôt. Nikdy nemôžu nahradiť úprimné otázky typu: „Chýba ti niečo, chcel by si niečo inak?“ alebo „Trápi ťa niečo medzi nami v poslednej dobe?“. Omnoho fundovanejšie vám pravdaže v tejto súvislosti poradí odborník v oblasti partnerskej terapie.

Z mojej strany si prosím odneste len technologické varovanie – na dedukovanie situácie, v ktorej sa vo vzťahu nachádzate, je akákoľvek interpretácia „videnej reklamy“ absolútne nevhodná.

V rámci jej signálov len tipujete. Môžete pravdaže tipovať fundovane, keď viete ako tieto systémy fungujú, avšak v konečnom dôsledku vždy platí, že váš tip môže byť správny a rovnako tak aj nesprávny.

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.