Tvorba počítačovej hry nie je jednoduchá záležitosť.

Patrí vlastne medzi to najťažšie v oblasti programovania. Ideálne, ak na to máte špeciálne nástroje. Takým je aj populárny program GameMaker (GM), ktorý je dnes už viac ako len fanúšikovský program na jednoduché hry. No povedzme, že práve Need for Speed v ňom nevytvoríte, slušnú arkádovú skákačku s dávkou fyziky však určite áno.

Game Maker so zobrazením editora hracej plochy označovanej ako Room

Game Maker so zobrazením editora hracej plochy označovanej ako Room

Ako na to?

Tým, že GM je dnes platforma, nielen obyčajná aplikácia na tvorbu jednoduchých hier, je potrebné tu mať účet. Dobrou správou je, že ak máte chuť, hry môžete vytvárať zadarmo. Registrácia je obdobná, ako pri iných produktoch. Potrebujete mať svoj účet, aby ste mohli nakupovať ďalšie rozšírenia alebo pri vyššej verzii GM priamo pridávať vaše hry do internetového obchodu.

GM podporuje napojenie na engine Unity a ďalšie. Kto sa chce tvorbou hier v tomto prostredí a vlastne aj jazyku zaoberať seriózne, má poriadne prepracovaný nástroj. No v najvyššej verzii to už ale nebude zadarmo. Rozdiel je napríklad aj v tom, že hry si môžete kupovať priamo cez obchod, no publikovať vlastné hry do obchodu je možné až pri niektorej z dvoch ďalších platených licencií, Professional alebo Master Collection. Kým nami používaná verzia zadarmo umožňuje export hier len pre Windows, Professional zahŕňa export aj na platformy Linux, OS X a ako dlaždicové aplikácie pre Windows. Za 230 dolárov sa dá dokúpiť podpora exportu hier pre Android, za rovnakú sumu aj pre iOS atď.

Programovací nástroj

Sprite grafika

Sprite grafika

Na to, aby ste začali programovať potrebujete prejsť nejakými návodmi. Je to najrýchlejší spôsob, ako sa učiť základy programovacieho jazyka Game Maker Language postavenom na jazyku C. Program bol inak vytvorený v programovacom nástroji Delphi a je vyvíjaný od roku 1999 s malou pauzou, no už je v plnom prúde. Rozhranie aplikácie sa podobá na iné Rapid Application Development rozhrania a podstatné je to, že celú hru si vyskladáte po kúskoch. Základom je spriteová grafika akú poznáte aj z 8-bitových počítačov. Znamená to, že každý objekt, ak má viac stavov, musíte ich mať nakreslené. Teda napríklad panáčika Pacman potrebujete mať nakresleného v štyroch smeroch, keďže sa s ním pohybujete po hracej ploche do strán aj do boku. Ak by ste chceli naprogramovať hru, kde je loptička, budete potrebovať aspoň niekoľko obrázkov imitujúcich jej natočenie, ak je teda viacfarebná. Tým sa dostávame k ďalšej položke a tou je hracie pole. To si definujete vy a záleží na type a veľkosti hry. Tetris nebude mať také veľké pole – Room ako nejaká skákačka. Ďalšie súčasti hry predstavujú zvuky, fonty, objekty, pozadie a skripty. Je na vás, aká zložitá bude hra. Také úplne jednoduché zvládnete behom desiatok minút. Silnou stránkou tohto nástroja je, že ho nemusíte pri tvorbe hry opustiť. Teda, ak potrebujete nakresliť sprite grafiku, je tu vstavaný editor, rovnako tak na písanie skriptov, napríklad pre ostatné postavičky. Tým naskriptujete pohyb a reakcie na vzniknuté udalosti. Grafickým štýlom v podobe spájania bodov si vytvárate aj cesty. Tých si môžete pripraviť niekoľko a potom ich aplikovať na herné postavičky. Ak ste niekedy programovali v podobnom nástroji, bude vám rozhranie známe. Všetky objekty triedite do hierarchickej štruktúry. Teda napríklad pri jednoduchej hre, kde sa žaba musí dostať na druhú stranu cesty si definujete adresár Stromy do skupiny objektov a do adresára potom pridávate vaše nakreslené stromy. Zároveň ľahko vytvoríte novú inštanciu objektov, aby ste mohli využiť jeho vlastnosti, no nebolo treba ho duplicitne vytvárať. Pri definovaní vlastností editor ponúka nastavenie pohybu, ovládania, pripočítavania skóre alebo napríklad spôsob vykresľovania častíc. To znamená, že pri náraze do steny alebo objektu sa môže spustiť dážď. Ak túto udalosť napojíte v editore na fyziku, môžete na základe rýchlosti meniť aj vlastnosti objektov. Pri vysokej rýchlosti tak stena nebude mať parameter solid, ako pevný objekt, ale bude sa ňou dať prejsť. Skrátka, tento editor aj v základnej verzii poskytuje všetko to, čo najvyššia verzia. Rozdiely sú v exporte hry pre rôzne formáty a zariadenia.

Vstavané funkcie

Dobrou vecou je, že aj tu máte vložené funkcie a premenné. Nemusíte ich teda vytvárať, ak nevyžadujete skutočne niečo špeciálne. Sú ich tu stovky a využijete ich napríklad pri programovaní pre rôzne platformy. Spomenúť môžeme identifikáciu CPU, umiestnenie objektu, zmena pozadia vo Windows Phone atď. To, čo pri hre bežne treba, nájdete aj tu. Spomínali sme aj fonty, teda aj editor fontov je tu. Pre každú hru si môžete vytvoriť vlastné, ale tiež ich zdieľať medzi hrami. Ak už raz niečo vytvoríte, nebudete to musieť vytvárať znova.

Náročnejšie použitie môže bežať aj na systéme client/server a byť napojené na služby získavania trofejí. To poznáte z hier pre smartfóny, no používajú to teraz aj klasické hry v Steame. SDK Steamu si tiež môžete pripojiť ku GameMakeru.

GameMaker Player

Player je súčasťou inštalácie, keď sa nerozhodnete tvoriť vlastné hry, tu si môžete stiahnuť už hotové a zahrať si ich

Player je súčasťou inštalácie, keď sa nerozhodnete tvoriť vlastné hry, tu si môžete stiahnuť už hotové a zahrať si ich

Súčasťou inštalácie je tento program. Je to vlastne niečo ako Steam alebo GOG Galaxy klient. Tu si môžete hry kupovať a ich ceny sú podobné, ako pri cenách mobilných hier. Veľa z nich je zadarmo, iné stoja 99 centov alebo 1,99 dolára atď. Je to zároveň dobrá inšpirácia na to, aby ste si pozreli, čo všetko sa dá v tomto programovacom nástroji vytvoriť. Zároveň vás to motivuje a tiež tak trochu pomôže určiť cenu vášho výtvoru.

Verdikt touchIT

GameMaker je špičkový nástroj pre každého, kto chce preniknúť do tajomstva hier. Je to takmer až drag&drop nástroj, no ak chcete vytvoriť skutočne solídnu hru, pripravte sa na neľahkú úlohu. Celkovo sa nám táto platforma páči, má veľmi dobrú podporu a je u tvorcov „indie“ a amatérskych hier obľúbená.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 4/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.