Samovoľne sa vám vypína počítač a nejde niekoľko minút zapnúť? Poradíme vám.

Otázka čitateľa: Mám problém so svojím desktopom ASUS G20AJ-CZ005S, ktorý som kúpil len pred pár dňami. Hneď od začiatku sa začal objavovať problém, že počítač sa z ničoho nič vypol. Zapnúť pri tom ide vždy až po určitej dobe, zväčša 10 minút. Včera sa mi to stalo dvakrát a šiel zapnúť po zhruba 15 minútach, dnes sa mi to stalo opäť a šiel znova zapnúť až po hodine. Problém bol aj pri reštarte, pretože po nabehnutí dlaždíc Windows 8.1 reagovala myš len na pohyb a na nič sa nedalo kliknúť. Pomohlo len odhlásenie a opätovné prihlásenie užívateľa. K PC sú dva adaptéry, 230 a 180 W. Oba som mal zapnuté v prepäťovej ochrane spolu s externými diskami a monitorom. Je možné, že to neutiahne ona? Neviem či mám ísť počítač reklamovať alebo skúsiť niečo iné. Z ovládačov som zatiaľ aktualizoval len grafickú kartu. Zostava má aj Wi-Fi a často sa musím odhlásiť a znovu pripojiť k sieti. Viete mi poradiť v čom je problém?

Ak sa počítač z ničoho nič automaticky vypne a následne nejde niekoľko minút zapnúť, ide o klasický prejav prehriatia (najčastejšie CPU). BIOS počítača obsahuje kontrolný mechanizmus, ktorý neprestajne meria teplotu procesora a ak teplota stúpne do blízkosti 100 °C, BIOS okamžite vyvolá núdzové hardvérové vypnutie (počítač zhasne a stíchne, ako keď vypnete prúd). Následne chvíľu trvá, než CPU vychladne. Tento proces je pomalší, pretože chladič sa už netočí, takže odvod tepla prebieha len jeho pasívnou základňou. Vychladnutie trvá obvykle niekoľko minút, pričom záleží aj na tom, ako dobre je vetraná skrinka a ako je teplo v samotnej miestnosti. Počítač ide znova zapnúť až keď teplota klesne na bezpečnú hranicu.

V prípade, že teplota CPU sa priblíži nebezpečnej hranici 100 °C, BIOS/UEFI vyvolá núdzové vypnutie, aby zabránil jeho poškodeniu

V prípade, že teplota CPU sa priblíži nebezpečnej hranici 100 °C, BIOS/UEFI vyvolá núdzové vypnutie, aby zabránil jeho poškodeniu

Vďaka takémuto správaniu viete, že nejde o problém s napájaním, pretože to by šiel počítač zapnúť opätovne ihneď. Existujú aj prípady, kedy dôjde k veľkému kolísaniu v sieti (výpadok prúdu spôsobený zlým spotrebičom v okruhu), výsledkom čoho môže byť, že počítač sa následne nezapne, pretože jeho napájací zdroj dostal „poriadny zásah“. V takom momente sa zdroj tiež môže spamätať až po pár minútach, pričom pomôže to, že odpojíte kábel zo zásuvky, počítač „naprázdno“ zapnete tlačidlom (naoko sa nič nestane, ale elektrosúčiastky v zdroji sa vybijú) a následne počítač opäť pripojíte k sieti a zapnete už normálne. Toto ale zrejme nie je váš prípad, pretože také niečo nastane zriedka a pri výpadku prúdu v celom dome, nie len na vašom počítači a niekoľkokrát po sebe.

Ak by išlo o desktop, ktorý ste si poskladali sami, samozrejme by sme vám poradili, aby ste ho otvorili a skontrolovali funkčnosť a dobré pripevnenie chladiča CPU. Keďže ale ide o produkt, ktorý ste kúpili nedávno a ako hotový celok, ide o vec, ktorú treba reklamovať. Teplotu si určite odmerajte, aby ste tento prejav mohli zadať do reklamácie. Urobíte tak spustením softvérových meračov teplôt, ako je napríklad bezplatný HWMonitor. Predpokladáme, že desktop, ktorý ste si kúpili má chladič CPU zle osadený (napríklad sa odtrhol pri preprave a teraz dobre nedolieha) alebo je zadrhnutý jeho ventilátor.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom decembrovom vydaní touchIT, č. 7/2015, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.