Jedným zo spôsobov výkonnostného marketingu, na ktorý sa dá v podnikaní zamerať je PPC reklama.

PPC – „Pay per click“ – platba za klik. Je to najjednoduchší spôsob, ako celkom rýchlo dostať to, čo chceme predať k zákazníkom, ktorí daný tovar hľadajú cez internet.

Ako funguje PPC?

PPC systémy fungujú na tzv. aukčnom modeli platby. Zjednodušene by sa dalo povedať: kto viac zaplatí, je vyššie a jeho tovar je tak bližšie k zákazníkom. Lenže toto zjednodušené pravidlo už dávno takto neplatí. Už dlhšiu dobu vyhľadávače (a nemusí to byť len Google, môžu to byť i rôzne sociálne siete), dbajú na to, aby reklamy boli relevantné. V prípade, že sú vaše reklamy vysoko relevantné a smerujú presne tam, kam majú, pravdepodobne vo finále zaplatíte menej, než vaša konkurencia, ktorá má svoje reklamné texty horšie než vy a menej relevantné. Vytváranie PPC reklamy čím ďalej, tým viac pripomína alchýmiu, a tak záleží na každom slovíčku, ktoré použijete.

V každom prípade by si ale každý mal vyskúšať založiť a spravovať svoju PPC kampaň. Poznať a nakuknúť tak pod pokrývku vyhľadávania.

Pokiaľ ponúkate špecifický tovar, nebude zložité kampaň založiť. Zoskupiť slová do zostáv v kampani, vymyslieť reklamné texty, nabiť kredit a kampaň spustiť. Čo keď ale máte e-shop s tisíckami položiek? Vtedy vám výrazne môže pomôcť pri plánovaní kampane plánovač kľúčových slov. Ten vám navrhne slovo, pod ktorým váš tovar zákazníci hľadajú.

Neprehliadnite:
Ako začať podnikať na internete (1. časť)
Ako začať podnikať na internete? (2. časť)
Viete ako vybudovať efektívny e-shop? (3. časť)
Akými kanálmi propagovať svoj nový e-shop? (4. časť)
Je užívateľská prívetivosť webu základom úspechu? (5.časť)
Ako môže e-shop zarábať viac vďaka svojmu textovému obsahu? (6. časť)

Dávno je za nami doba, keď používatelia hľadali pomocou jednoslovných výrazov. Teraz už zadávajú viacslovné výrazy. Na príklad všeobecné kľúčové slovo „pneumatiky“ vám zrejme prinesie najviac objednávok, ale na druhej strane vám tiež bude čerpať najviac kreditu. Je teda lepšie pozrieť sa do plánovača kľúčových slov a nájsť si i ďalšie výrazy, napríklad „letné pneumatiky predaj“ alebo „najlacnejšie letné pneumatiky“. Tieto výrazy vám budú čerpať kredit menej a vo výsledku vám prinesú väčší počet objednávok v pomere k investovaným kreditom. Dôležitým ukazovateľom je teda to, koľko peňazí zaplatíte za to, že používateľ na vašich stránkach nakúpi oproti tomu, za koľko potenciálneho zákazníka na vaše stránky privediete. Ak to chceme povedať zjednodušene, tak je úplne jedno, akú máte na vašich stránkach dennú návštevnosť, keď si na nich nikto nič nekúpi. V tomto prípade je lepšie, keď zo sto návštev na vašom webe nakúpi tridsať ľudí, než keď privediete dvojnásobný počet a ten na vašom webe len pozerá a nekupuje.

Ako platiť za PPC?

PPC reklama nie je len reklama, keď platíte za klik. Môžete si vybrať z množstva variantov. Napríklad platba za zobrazenie. To hlavne v prípade, že chcete propagovať svoju značku a budovať brand. V tomto prípade je platba za zobrazenie vášho reklamného banneru alebo textu tou najlepšou cestou. A aby to nebolo úplne jednoduché, môžete platiť i za tzv. „viditeľné zobrazenie“. To je spôsob, kedy platíte za zobrazenie vašej reklamy len v prípade, keď bola na tzv. viditeľnej pozícii.

Hovoríte si, že na toto už vážne nemáte vo svojom diári čas? Potom je tu možnosť zveriť sa do rúk špecialistov, pre ktorých je PPC denným chlebom a „hrabať“ sa v množstve vyhľadávacích výrazov ich baví.

 

 Jana Trojanová PPC špecialistka v spoločnosti Effectix.com


Jana Trojanová
PPC špecialistka v spoločnosti Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

Značky: