Remarketing je metóda internetovej reklamy, ktorú na Slovensku ponúka napríklad systém Google AdWords.

Ide o jednu z možností, ako osloviť ľudí, ktorí už raz navštívili vaše webové stránky. Oslovíte ich s ďalšou ponukou, alebo ich účelovo donútite k tomu, aby napríklad na vašom webe dokončili nákup, ktorý si pri predchádzajúcej návšteve vložili do košíka.

Takýto remarketing je niekoľkokrát účinnejší než iné druhy PPC reklamy. Odhady Google sa pohybujú až niekde pri hodnote 60 %.

Technicky reklama funguje tak, že používatelia, ktorí navštívili webové stránky, sú označení pomocou cookies (značky) a tieto cookies sú potom priradené do tzv. Zoznamu používateľov. Iba používatelia, ktorí sú zaradení v danom zozname, následne uvidia spustenú reklamu vo formáte bannerovej reklamy či textového inzerátu. Ide teda o znovuoslovenie tých, ktorí už raz boli na webových stránkach.

Remarketing však nie je úplnou novinkou v PPC kampaniach. Základný model remarketingu sa objavuje v PPC kampaniach už nejakých 5 až 6 rokov. Neustále sa však vyvíja a Google pridáva jeho nové druhy a poddruhy.

Pokiaľ máte kampane spravované nejakou agentúrou, je možné, že ste sa stretli s výrazmi ako RTG, DYN-RTG, RLSA, RDSA alebo VID-REM. To sú skratky pre rôzne poddruhy remarketingu, ktorý vám môže pomôcť pri odchytení klienta v rôznej fáze nákupného cyklu. Postupne si ich teda rozoberieme. Pozrieme sa na základné remarketingové zoznamy, ktoré by nemali chýbať v žiadnej kampani.

Základným kameňom sú tzv. remarketingové zoznamy, podľa ktorých si používateľov vašich webových stránok roztriedite podľa počtu dní od poslednej návštevy vášho webu.

Základné remarketingové zoznamy

Dobré je si remarketingové zoznamy nastaviť na všetky návštevy webu: 1 deň, 3 dni, 7 dní, 14 dní, 21 dní, 30 dní, 60 dní, 90 dní, 180 dní a 360 dní.

Možno si hovoríte, na čo mi asi bude človek, ktorý navštívil náš web pred rokom (360 dní)? Verte, že v predvianočnej kampani, budete presne za toto publikum vďační, pretože keď používateľ nakúpil vlani vianočné darčeky práve u vás, prečo by ich tam nenakúpil aj tento rok.

Ďalším základným nastavením je nastavenie zoznamov na návštevníkov webu, ktorí dokončili nákup a delíme ich rovnakým spôsobom ako u všetkých používateľov, teda 1 deň, 3 dni, 7 dní, 14 dní, 21 dní, 30 dní, 60 dní, 90 dní, 180 dní a 360 dní.

Ak už máme vytvorené remarketingové zoznamy na tých používateľov, ktorí dokončili nákup/dopyt, mali by sme si urobiť remarketingový zoznam aj na tých, ktorí nákup/dopyt nedokončili. A opäť rovnakým spôsobom rozčleniť podľa počtu dní ako sme to robili vyššie.

Tieto posledné zoznamy používateľov čo nedokončili nákup/dopyt, sú práve tie, čo nám vo finále môžu želaný nákup/dopyt priniesť. Reklamou možno osloviť tých, ktorí majú pripravený tovar v košíku, ale nákup z nejakého dôvodu nedokončili. Osloviť ich je možné napríklad textovou formou reklamy: „Haló, haló. My už máme pre vás váš nákup pripravený na odoslanie, ale chýba nám vaše potvrdenie objednávky …“ Návštevníkovi stránky sa pripomenieme a on s najväčšou pravdepodobnosťou nákup/dopyt dokončí. Všetky tieto remarketingové zoznamy sa samozrejme dajú medzi sebou kombinovať.

Ďalším variantom remarketingových zoznamov je zoznam podľa stránky/podstránky, ktorú používateľ na vašom webe navštívil. V poslednej dobe sa dôkladné nastavenie remarketingových kampaní blíži k alchýmii a jej nastavenie by malo byť od začiatku dôkladne premyslené a do detailov rozpracované.

Jana Trojanová, Effectix.com

Jana Trojanová, Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom septembrovom vydaní TOUCHIT č. 7/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky: