Od chvíle, keď si zriadite web alebo e-shop, budete neustále riešiť jednu veľkú dilemu. Ako dosiahnuť to, že bude mať web návštevnosť, respektíve, akým spôsobom osloviť internetových užívateľov so záujmom o váš produkt/službu a ako ich premeniť na koncových zákazníkov?

Pre získanie návštevnosti budete minimálne na začiatku nútení si zvoliť nejakú formu platenej reklamy a postupne sa snažiť kombinovať rôzne formy platených a organických zdrojov návštevnosti. Keďže kanálov, odkiaľ môžu na váš web/e-shop prísť užívatelia je veľké množstvo, predstavme si aspoň tie základné.

Platená reklama

Delí sa na dve základné formy, textová vo vyhľadávaní a bannerová v obsahovej sieti.

Textová reklama vo vyhľadávaní na Googli je označovaná ako Pay Per Click, kde už z názvu vyplýva, že platíte za každý klik používateľa na reklamný odkaz. Túto reklamu tvoria spravidla prvé tri odkazy vo vyhľadávaní a tiež odkazy umiestnené v pravom stĺpci. To, že ide o platené pozície, používateľ pozná podľa toho, že pri odkaze je zvýraznený nápis reklama.

Bannerová reklama sa zobrazuje naprieč celým internetom. Sú to všetky tie reklamné bannery, ktoré na vás vyskakujú na spravodajských, komunitných a informačných weboch a blogoch. Ako inzerent platíte buď za zobrazenie banneru alebo za zrealizovaný klik používateľa.

Obe formy platenej reklamy nakupujete na Googli v službe Google AdWords, kde si zadáte i všetky parametre inzercie – na koho chcete cieliť a kde sa majú inzeráty zobrazovať. To, na akých reklamných pozíciách sa inzerát alebo banner zobrazí sa rozhoduje v aukcii, kde medzi sebou „súťažia“ všetci inzerenti, ktorí cielia na zadaný vyhľadávací výraz alebo konkrétneho používateľa.

Nevyhnutnou súčasťou platenej reklamy je i remarketing. Ide o cielenie na konkrétnych návštevníkov, ktorí už boli na vašom webe. Je možné si daných používateľov rôzne filtrovať a cieliť iba na tých, ktorí nesplnili konverzný (očakávaný) cieľ, napr. nenakúpili.

Neprehliadnite:
Ako začať podnikať na internete (1. časť)
Ako začať podnikať na internete? (2. časť)
Viete ako vybudovať efektívny e-shop? (3. časť)

Organická návštevnosť

Ide o návštevnosť získanú z organickej časti vyhľadávania, najčastejšie vyhľadávača Google. Prirodzenú časť vo vyhľadávaní tvoria všetky odkazy, ktoré nie sú označené ako reklamné. Spravidla je to 10 odkazov na jednu stranu. To, aké odkazy sa zobrazujú, záleží vždy na „rozhodnutí“ vyhľadávača, ktorý sa snaží na základe svojho algoritmu používateľovi ponúknuť tie najrelevantnejšie výsledky k hľadanému obsahu.

Pozície v prirodzenej časti vyhľadávania nie je možné si kúpiť. Preto je v očiach používateľov tento kanál dôveryhodnejší než platená reklama.

Sociálne médiá

Do tejto skupiny patria všetky sociálne siete, blogy, diskusie a rôzne magazíny. Sú to teda platformy, kde má používateľ možnosť sa podieľať na tvorbe obsahu. (socialne-media.jpg)

Zo sociálnych sietí je na Slovensku najzaujímavejší Facebook, kde má vytvorený profil väčšina populácie produktívneho veku. Potom je to obrázková sieť Instagram a Youtube. U sociálnych sietí je z pohľadu inzerenta veľmi zaujímavá možnosť relatívne presného cielenia na konkrétneho používateľa. Je to vďaka tomu, že používatelia sami vo svojich profiloch poskytujú dobrovoľne veľké množstvo súkromných informácií, ktoré sú následne „zneužité“ v reklame.

Tovarové porovnávače

Tieto porovnávače využívajú používatelia na porovnanie jednotlivých e-shopov ponúkajúcich im dopytovaný tovar. Na Slovensku je najnavštevovanejšia Heureka a potom Pricemania. Existujú tu opäť formy platenej inzercie v podobe topovania pozícií. Výhodou porovnávačov je fakt, že sa tu pohybujú koncoví zákazníci, ktorí už len hľadajú e-shop, kde si nimi vybraný tovar zakúpia. Preto návštevnosť prichádzajúca z tovarových porovnávačov má vysokú mieru plnenia konverzných cieľov.

Alexander Visnyai, Effectix.com

Alexander Visnyai, Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

Značky: