Peter Gombárik je špičkový masér z Bratislavy a veľký nadšenec do technológií. Bolo teda veľmi pravdepodobné, že si budeme rozumieť a väčšinu času počas masírovania prediskutujeme o novinkách, ktoré si pre nás pripravili technologické spoločnosti.

S Petrom sme sa počas posledných 12 mesiacov rozprávali o všetkom možnom. Zhodnotili sme nové iPhony a operačný systém iPadOS, riešili sme dilemu, či si má kúpiť nový MacBook alebo si vystačí s iPadom Pro a ukázal som mu aj skladateľné telefóny či ultraľahké notebooky.

Peter sa ich dôkladne dotýkal a snažil sa precítiť každý detail – zaoblené rohy konštrukcie notebooku, materiál, z ktorého je ultraľahký notebook vyrobený či miniatúrne komponenty, ktoré vytvárajú pánt skladacích smartfónov. Detaily, na ktoré často nekladieme žiaden dôraz, resp. iba minimálny. Skladací telefón následne s detskou zvedavosťou pomaly otváral a zatváral a snažil sa spoznať všetky jeho zákutia. A bol z neho fascinovaný.

Ako ste si už pravdepodobne domysleli z názvu článku, ale aj z predchádzajúcich viet, Peter je nevidiaci. Tento hendikep však nahradil zvýšeným citom a sluchom, ktoré mu pomáhajú veci cítiť a spoznávať aj bez toho, aby ich reálne videl. A zároveň je to človek, ktorý dokáže používať informačné technológie na uľahčenie života, ale aj na plnohodnotnú kancelársku prácu. So svojimi klientami komunikuje prostredníctvom emailov, agendu si spravuje cez program Numbers a po masáži vám pošle správu s podrobným rozpisom vašej karty – kedy vás masíroval, koľko kreditu ste už využili a koľko vám ešte na karte ostáva. A keď si dohodnete ďalší termín, do emailu vám príde pozvánka s termínom a ten si môžete uložiť priamo do vášho kalendára. Jednoducho, tieto nástroje využíva naplno, a to aj napriek tomu, že obrazovku tabletu či grafické rozhranie operačného systému a aplikácií nikdy nevidel.

Ste nevidiaci a chcete používať Windows 98? Zaplaťte 120-tisíc korún

Peťove skúsenosti s technológiami sú hodnotné aj z toho hľadiska, že si prešiel prakticky celou históriou:

„Na začiatku boli Pichtove stroje. Pichtov stroj bolo zariadenie, s ktorým sme mohli písať Braillovým písmom. Jeho nevýhodou je však to, že je to veľmi veľké. Píše sa na papier o veľkosti A4, ktorý musí byť hrubší, aby sa písmo nezmazalo. A nevýhodou bolo aj to, že písanie na Pichtovom stroji spôsobovalo dosť veľký rachot,“ spomína Peter, ktorý plynulo prechádza k spomienkam na počítač Eureka A4. To bol počítač, ktorý mal klasickú braillovskú klávesnicu a žiaden monitor – počítač disponoval iba audio výstupom. Peťo sa pomocou neho zoznámil aj s programovacím jazykom BASIC, v ktorom si vytvoril zopár jednoduchých programov. Zároveň to bol prvý počítač, na ktorom začal používať kalendár. Eureku A4 hodnotí ako skvelý počítač, jeho nevýhodou však bolo to, že bol určený len pre uzavretú skupinu používateľov, lebo s ničím iným nebol kompatibilný.

Nevidiaci pracujú pri nastavení minimálnej intenzity jasu. Je to logické a vďaka tomu im zariadenie dlhšie vydrží na jedno nabitie. Peter nabíja svoj iPhone raz za 2 dni

Nevidiaci pracujú pri nastavení minimálnej intenzity jasu. Je to logické a vďaka tomu im zariadenie dlhšie vydrží na jedno nabitie. Peter nabíja svoj iPhone raz za 2 dni

Peter si kúpil svoj prvý počítač niekedy v roku 1998 až 2000, vybavený bol operačným systémom Windows 98. Pre tento systém bol v tej dobe k dispozícii špeciálny asistenčný softvér JAWS, ktorý mu umožňoval čítať články na internete, čítať dokumenty, či vykonávať základné úkony. JAWS čítal to, čo videl na obrazovke, na vykonávanie väčších úprav však boli stále potrební osobní asistenti a nevýhoda spočívala aj v tom, že tento softvér bol (nielen) na danú dobu naozaj drahý. Stál približne 70 až 120-tisíc vtedajších korún, takže ak ste mali zrakové postihnutie a chceli ste si tento softvér kúpiť, museli ste zháňať všemožné príspevky naň. A nevýhoda spočívala aj v tom, že na inom počítači ho nevidiaci nemohol používať, iba na tom svojom.

Ak by vás zaujímalo, ako sa pracovalo so systémom Windows 98, ktorý bol navrhnutý s dôrazom na ovládanie pomocou myši, tak nevidiaci toto príslušenstvo nevyužívali. Všetko sa riešilo pomocou klávesnice, pričom neskôr pribudli funkcie, ktoré po stlačení klávesových skratiek simulovali stlačenie tlačidla myši na zobrazenie kontextovej ponuky. Peter už vtedy využíval email, Word a Excel na správu a evidenciu svojich klientov. Zároveň mu počítač a JAWS umožňovali pristupovať k novým informáciám z množstva kníh a časopisov, ktoré dovtedy neboli dostupné v elektronickej forme, a tak si ich sám skenoval.

Apple VoiceOver mu zmenil život

Peter spomína aj na začiatky používania mobilných telefónov: „Používal som klasické Nokie a boli super, dalo sa s nimi pracovať. Nedala sa síce nahlas prečítať SMS správa, avšak napísať som ju vedel. Bolo potrebné to spraviť popamäti. Potom prišli telefóny so systémom Symbian, do ktorých sa takisto dal zakúpiť asistenčný softvér na čítanie toho, čo je na obrazovke. A vďaka nemu som už nemusel riešiť to, koho poprosím, aby mi prečítal esemesku. Prečítal mi ju telefón sám.“

Revolúcia nastala, keď Peťovi jeden z jeho klientov ukázal iPhone a povedal mu: „Aha, tento telefón dokáže s tebou rozprávať.“ Peter bol spočiatku skeptický, očakával iba ďalší softvér na čítanie textu na obrazovke.

VoiceOver však výrazne prekonal jeho očakávania pokročilými funkciami a ďalšími vlastnosťami: „Nadchlo ma to aj z toho hľadiska, že človek bez toho, aby musel zasahovať do iných zariadení, ktoré možnože používa niekto iný, mohol s daným zariadením pracovať a potom ho vrátiť s tým, že nič v samotnom zariadení nezmenil.“

VoiceOver je zabudovaná funkcia v Apple zariadeniach, ktorá reálne uľahčuje nevidiacim život

VoiceOver je zabudovaná funkcia v Apple zariadeniach, ktorá reálne uľahčuje nevidiacim život

O existencii funkcie Apple VoiceOver, ktorá je zabudovaná priamo do zariadení od Applu a číta vám, čo sa práve nachádza na obrazovke telefónu, tabletu či počítača, sme samozrejme v redakcii TOUCHIT vedeli a v krátkosti sme ju aj skúšali. Z pohľadu zdravého človeka je však náročné zhodnotiť reálny prínos takejto funkcie. Pochopíte, že funguje a ako, avšak jej skutočnú pridanú hodnotu nedokážete posúdiť. Peťovi a jeho manželke (tiež nevidiaca) však táto funkcia reálne zmenila život a umožnila im využívať moderné technológie, ako sú smartfóny, aplikácie a sociálne siete naplno, a to nielen na prácu, ale aj v súkromnom živote.

VoiceOver je dôvod, prečo si Peter kúpil iPhone 4 a Apple zariadeniam je verný do dnešného dňa. Aktuálne využíva iPad Pro, vlastní aj MacBook Air 2013 a používa hodinky Apple Watch. Na tablete či MacBooku dokáže manažovať agendu svojich klientov, riešiť termíny pomocou kalendára a takisto si písať poznámky, spravovať každodenné výdavky či písať si denník. VoiceOver oceňuje aj z toho dôvodu, že sa dá používať na hocakom zariadení, a to bez toho, aby musel robiť do zariadenia zásah. Vie si ho nastaviť či obnoviť zo zálohy, a to bez toho, aby musel niekoho prosiť, aby to zaňho spravil.

„Veľmi rád pracujem s iPadom, lebo je tam možnosť priestorovej orientácie po displeji. Nie je to o tom, že budem iba pohybovať prstom z ľavej strany doprava a pôjdem po položkách, ktoré nasledujú. Ale poznám aplikáciu a viem, že tlačidlo OK je vpravo hore a tlačidlo späť je vľavo hore a keď si to zapamätajú aj ďalší ľudia so zrakovým postihnutím, bude to úžasné,“ vysvetľuje Peter, ako využíva potenciál dotykového displeja.

Do nášho rozhovoru sa pridala aj Peťova manželka, Silvia. Na našu otázku, ako využíva iPhone a VoiceOver odpovedala jednoznačne – robí s ním všetko. Dokáže si privolať taxík cez Bolt, skontrolovať kvalitu potravín cez aplikáciu FÉR potravina a dennodenne využíva aj Facebook, Messenger, internet na získavanie nových informácií či poznámky na písanie receptov, keďže rada varí a pečie – a je v tom naozaj skvelá.

Aplikácia Be My Eyes spája nevidiacich s dobrovoľníkmi a pomáha pri bežných situáciách, ako je potreba prečítať nejaký text

Aplikácia Be My Eyes spája nevidiacich s dobrovoľníkmi a pomáha pri bežných situáciách, ako je potreba prečítať nejaký text

Logicky sme sa pýtali aj na to, čo by z hľadiska funkcie VoiceOver vylepšili. Pripomienky sa týkali iba niektorých webových stránok či aplikácií, ktoré nemajú vytvorený VoiceOver popis pre všetky objekty či tlačidlá, čo niekedy spôsobuje komplikácie, aspoň dočasne.

Aké ďalšie technológie pomáhajú?

Nevidiacim uľahčujú život aj ďalšie technológie. Výborným príkladom je aplikácia Be My Eyes, ktorá funguje na princípe dobrovoľníctva. Zaregistrujete sa do nej ako nevidiaci alebo pomocník a aplikácia náhodne spáruje dvoch používateľov, keď nevidiaci potrebuje pomôcť. Napríklad, keď potrebujete niečo prečítať, pričom sa využíva kamera telefónu. Peter má s touto aplikáciou pozitívne skúsenosti a oceňuje aj to, že ho spárovala s dobrovoľníkmi zo Slovenska. Nevznikla teda jazyková bariéra.

Takto vyzerajú špeciálne okuliare pre používateľov so zrakovým postihnutím. Podľa Peťa je ich prínos výrazne vyšší, keď má používateľ aspoň nejaké zvyšky zraku

Takto vyzerajú špeciálne okuliare pre používateľov so zrakovým postihnutím. Podľa Peťa je ich prínos výrazne vyšší, keď má používateľ aspoň nejaké zvyšky zraku

Pre nevidiacich sú určené aj špeciálne okuliare OrCam MyEye so zabudovanou kamerou: „Kamera je dobrá a hoci podporuje z lokálnych jazykov iba češtinu, dá sa s tým pracovať. Prečíta aj slovenský text. Niekedy síce neporozumie niektorému slovu, ale dá sa pochopiť celkový kontext. Nie som si však istý, či je takáto kamera, vhodná pre ľudí, ktorí nemajú zvyšok zraku. S najlepším úmyslom sa snažím trafiť leták alebo popis niečoho a nedokážem ho správne odfotiť,“ zdieľa Peter svoje praktické skúsenosti z používania okuliarov pre používateľov so zrakovým postihnutím. Ich nevýhodou je aj krátka výdrž zabudovanej kamery.

V rámci nášho rozhovoru spomíname aj špeciálnu vysielačku na MHD, ktorá je dostupná v Prahe a po stlačení vám zahlási, aký autobus prichádza a kam smeruje. A v krátkosti sa rozprávame aj o vylepšenom smartfóne pre nevidiacich so systémom Android a softvérom Corvus, ktorý má vo svojej ponuke Telekom. Tento smartfón však Peter neskúšal, nakoľko je už takmer 10 rokov spokojný s funkciou VoiceOver a Apple zariadeniami.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit