Otázka čitateľa: Neviem čo sa stalo, ale na mojom desktope sa z ničoho nič stratili dáta na Pracovnej ploche. Ide o počítač s Windows 7, ktorý dlhé roky fungoval bez akýchkoľvek problémov. Dnes ráno som ho zapol ako obvykle a privítala ma skoro prázdna Pracovná plocha s pár ikonami na niektoré programy (Chrome, VLC, Skype). Pri spúšťaní Windows sa zobrazuje informácia, že môj používateľský účet sa nepodarilo spustiť, pričom problém pretrval aj po reštarte. Trápi ma hlavne to, že na Ploche som mal množstvo priečinkov fotografií a takisto dokumentov, ktoré som nemal zálohované a bojím sa, že som o ne prišiel. Neviem, či je to dôsledok nejakej vírusovej infekcie. Používam antivírus Windows Defender od Microsoftu. Pokúšal som sa stiahnuť aj skúšobnú verziu NOD od Esetu, aby som počítač prekontroloval, ale pri pokuse o uloženie sa objavila správa „C:/Windows/system32/config/systemprofile/Desktop odkazuje na umiestnenie, ktoré už nie k dispozícii. Uistite sa, či je disk správne vložený a či ste pripojený k internetu. Umiestnenie nebolo možné nájsť.“ Inštalačný súbor sa tak neuložil. Pozeral som sa cez Tento počítač, či sú disky prítomné, ale oba s písmenami C a D vidím a dajú sa otvoriť. Neviem teda, v čom je problém.

Pracovná plocha umiestnená v systémovom priečinku Windows, pri vytvorení dočasného účtu

Tento problém sa môže objaviť na všetkých relevantných verziách Windows, vrátane Windows 10, pričom súvisí s poškodeným používateľským účtom. Používateľské účty majú v rámci Windows podobu špecifickej priečinkovej štruktúry a konfiguračných dát, pričom sú umiestnené štandardne v lokalite C:/Používatelia/Meno účtu. Ak sa tieto dáta z nejakého dôvodu poškodia, daný používateľský účet už nejde spustiť. Windows na túto situáciu zareaguje tak, že vás na to upozorní pri štarte (teda vidíte správu, že používateľský účet XY sa nepodarilo spustiť), pričom automaticky vytvorí jednorazový náhradný používateľský účet, ktorý umožní so systémom pracovať.

Tento jednorazový účet má v základe podobné vlastnosti, ako keby ste vytvorili nový účet, avšak nie celkom. Podobnosť je tá, že sa na prvý pohľad prejavuje tak, ako keby ste pridali do počítača nového používateľa. Účet tak bude „prázdny“ a teda priečinky stiahnutých súborov či dokumentov budú bez súborov a na Pracovnej ploche budú ikony iba tých programov, ktoré ste nainštalovali v minulosti v režime „inštalovať pre všetkých používateľov“. Z tohto dôvodu na Ploche vidíte ikony programov ako Skype, VLC a podobne, ale už nič iné a ani svoje súbory.

Rozdielom tohto jednorazového a dočasného účtu je, že nie je vytvorený v lokalite C:/Používatelia/Meno účtu, ale v rámci systémového priečinka Windows, konkrétne C:/Windows/system32/config/systemprofile, ktorý obsahuje dočasné podpriečinky Dokumentov, Plochy a podobne. To je dôvod, prečo vám na Pracovnú plochu nešiel uložiť sťahovaný inštalátor programu Eset NOD. Windows sa totiž proti používateľskému ukladaniu dát do týchto systémových lokalít v základe bráni. Súbor si ale pokojne môžete stiahnuť a ukladať napríklad na disk D, či kdekoľvek inde mimo systémových priečinkov. V základnom používaní diskov vám totiž nič nebráni.

Súbory používateľského účtu

Dobrá správa takisto je, že vaše dáta sú pravdepodobne v poriadku a čakajú vás v priečinkoch Pracovnej plochy a Dokumentov, vo vnútri nefunkčného používateľského účtu. Nájdete ich v C:/Používatelia/Meno vášho účtu, v relevantných podpriečinkoch.

Čo sa týka opravy súčasného stavu. Poškodený používateľský účet sa takmer nikdy neopravuje, pretože to buď nie je možné, alebo ide o niečo veľmi zdĺhavé. Situácia sa tak prakticky vždy rieši formou vytvorenia nového používateľského účtu, do ktorého sa všetky dáta z toho pôvodného nefunkčného presunú, čím je všetko v pôvodnom stave.

Postupujte nasledovne:

Na Windows 7 otvorte Ovládací panel a v sekcii Používateľské kontá a bezpečnosť rodiny zvoľte možnosť Pridať alebo odstrániť používateľské kontá. Tu kliknite na Vytvoriť nové konto, pričom nastavte jeho meno a parametre podľa preferencií (meno musí byť odlišné, ako má váš pôvodný nefunkčný účet a ak bol pôvodný účet Správcom, nastavte tak aj nový). Následne reštartujte počítač a prihláste sa do nového účtu.

Na Windows 10 operáciu robte kliknutím na Nastavenia v menu Štart, kde v sekcii Kontá vyberte položku Rodina a ostatní ľudia a kliknite na tlačidlo Pridať do tohto počítača niekoho iného. Zobrazí sa dialógové okno na zadanie Konta Microsoft. Túto možnosť zatiaľ preskočte kliknutím na položku Nemám prihlasovacie údaje tejto osoby, pričom v nasledujúcom okne kliknite na možnosť Pridať používateľa bez konta Microsoft. Zobrazí sa dialógové okno vytvorenia lokálneho účtu nenaviazaného na e-mailovú adresu, kde zadajte preferované meno a kliknite na tlačidlo Ďalej. Počítač reštartujte a do nového účtu sa prihláste.

Nech už následne pracujete s Windows 7, 8 alebo 10, postup je rovnaký. Otvorte priečinok C:/Používatelia/Meno vášho starého účtu a následne v novom okne otvorte jeho nový náprotivok na adrese C:/Používatelia/Meno vášho nového účtu. Všetky priečinky z toho starého, pričom ide o Dokumenty, Stiahnuté súbory, Pracovnú plochu a iné, si môžete bez akýchkoľvek starostí rovno presunúť do toho nového a povoliť prepis (v skutočnosti sa vlastne nič nebude prepisovať a len potvrdzujete presun priečinkov s rovnakým názvom). Behom pár sekúnd bude hotovo a vaša nová Plocha bude obsahovať už známe dáta.

Následne máte možnosť presunúť si aj súbory, patriace programom, ktoré boli vytvorené pre váš pôvodný používateľský účet. Ide hlavne o profily internetových prehliadačov (história, uložené heslá, obľúbené stránky), ale takisto aj uložené pozície rôznych hier, či špecifické nastavenia rozloženia panelov v rôznych aplikáciách. Tieto dáta sú v skrytých priečinkoch a pre ich zobrazenie kliknite v ľubovoľnom okne Prieskumníka priečinkov na Zobraziť/Možnosti (na Windows 7 Usporiadať/Vlastnosti), kde v otvorenom okne s nastaveniami zaškrtnite na karte Zobrazenie možnosť Zobrazovať skryté súbory a priečinky a následne zrušte zaškrtnutie políčka Skryť chránené súbory operačného systému.

Ide predovšetkým o presun obsahu priečinka AppData, ale môžete presunúť takisto aj prípadné iné skryté priečinky vo vašom účte, súvisiace s niektorými špecifickými programami. Jediné čo nepresúvajte, sú akékoľvek súbory nachádzajúce sa v prvej úrovni (C:/Používatelia/Meno vášho starého účtu), nazvané ntuser.dat či ntuser.ini. Tie patria konfigurácii vášho pôvodného a nefunkčného účtu.

Po kompletnom presune súborov by malo všetko fungovať tak ako predtým. Ak ste presunuli prakticky všetko, nefunkčný účet môžete cez Nastavenia alebo Ovládací panel odstrániť. To umožní premenovanie toho nového na pôvodný názov, prípadne v rámci Windows 10 prepojenie s kontom Microsoft s rovnakou e-mailovou adresou, akú používal pôvodný účet.