Otázka čitateľa: Vlastním notebook Lenovo B590, s nainštalovaným systémom Windows 10 (pôvodne Windows 8.1). Dlhodobo riešim, že notebook je extrémne pomalý a veľmi dlho reaguje na všetko. Nemám pri tom na ňom prakticky nič nainštalované, nakoľko ho v práci používam len na zobrazovanie prezentácií a písanie textov. Viackrát som ho skontroloval na prítomnosť vírusov programami od Esetu a Malwarebytes, ale nič nenašli. Záťaž CPU je vždy skoro na nule, ale pred pár dňami som si všimol, že skoro stále vidím 100 % záťaž na HDD. Položky, ktoré ho vyťažujú najviac sú System, wsappx a Windows System, pričom nejdú ukončiť. Vôbec teda netuším, čo je vo veci a prečo systém Windows svojou prevádzkou notebook neprestajne úplne vyťažuje.

Neprestajná systémová záťaž na úložisko, ktorú v rámci Windows 10 môžete vidieť v Správcovi úloh na záložke Výkon a takisto v samostatnom stĺpčeku na záložke Procesy, patrí z hľadiska výkonu k devastujúcim stavom. Počítač v takomto stave reaguje veľmi pomaly a dlho mu trvajú aj celkom obyčajné úlohy, ako napríklad otvorenie Nastavenia či klikanie na položky v programoch.

Správca úloh a jeho monitorovanie záťaže disku

Identifikácia tohto problému je pomerne jednoduchá. Stačí na počítači zavrieť všetky programy, spustiť Správcu úloh (CTRL+SHIFT+ESC) a záťaž disku sledovať. Pokiaľ s počítačom nič nerobíte, stav záťaže na HDD/SSD by sa mal pohybovať na úrovni 0 až 2 % (s výnimkou prípadu, keď ste počítač práve zapli, vtedy je vysoká záťaž spôsobená nabiehaním ďalších prvkov systému na pozadí, čo by malo ustať zhruba o 1 až 2 minúty po nábehu Pracovnej plochy).

To, že systém neprestane vyvíja na úložisko maximálnu záťaž, môže mať mnoho príčin. Medzi tie bežné a neškodné patrí napríklad prebiehajúci upgrade na novú verziu Windows, ktorý sa spustil na pozadí. Medzi tie nepriaznivé a záškodnícke patrí napríklad práca škodlivého softvéru, predovšetkým ransomvéru, ktorý môže na pozadí šifrovať všetky súbory, po ktorom nasleduje snaha o výber výpalného.

Vzhľadom na to, že systém ste skontrolovali niekoľkými rôznymi antivírusmi a stav na vašom notebooku trvá týždne či mesiace, je veľmi pravdepodobné, že o tieto prípady vôbec nejde a príčinou bude nesprávna práca systémových súčastí, ktoré sa z nejakého dôvodu cyklujú či inak nesprávne fungujú. Na rozdiel od 100 % záťaže CPU, kde často môžete konkrétny proces previnilca násilne ukončiť a systém odľahčiť, v prípade 100 % záťaže disku systémovými súčasťami takéto rýchle riešenie neexistuje, nakoľko tieto súčasti v bežnom Správcovi úloh manuálne nezastavíte.

Okamžité klesnutie záťaže disku zo 100 % na nulu po odstránení problému

Pohľad na zainteresované systémové prvky, predovšetkým wsappx naznačuje, že problém bude súvisieť s aplikačným rozhraním tzv. univerzálnych aplikácií (tiež označovaných ako moderné alebo metro aplikácie), ktoré sú jednak súčasťou Windows 10 (ako napríklad aplikácia Nastavenia) a takisto sú k dispozícii od iných vývojárov cez integrovaný obchod Microsoft Store, ktorý sa nachádza v menu Štart.

Vo Windows 10 sa nachádza veľké množstvo univerzálnych aplikácií, ktoré sú nainštalované „od výroby“, pričom ich drvivá väčšina používateľov vôbec nepoužíva (typicky napríklad hry ako Candy Crush). Ako prvé vám teda odporúčame cez menu Štart otvoriť Nastavenia, kde si v sekcii Aplikácie/Aplikácie a súčasti zobrazte všetky univerzálne programy, pričom na tie nepotrebné kliknite a odinštalujte ich.

Je však veľmi pravdepodobné, že skutočným vinníkom bude vo vašom prípade samotný obchod Microsoft Store (ktorý je takisto univerzálnou aplikáciou), u ktorého sa tento bug nezriedkavo vyskytuje. Tento fakt potvrdíte tým, že ho v zozname aplikácií nájdete, pričom naň kliknete a vyberiete možnosť Rozšírené možnosti. Okno posuňte nižšie a kliknite na Ukončiť túto aplikáciu a všetky súvisiace procesy. Klávesovou skratkou CTRL+SHIFT+ESC následne otvorte Správcu úloh a sledujte, či záťaž na disk okamžite klesne. Ak áno, systémový obchod je vinník a jeho súbory sú zrejme poškodené. Kliknite preto následne v okne Nastavenia (hneď pod možnosťou zastavenia programu, ktorú ste práve využili) na tlačidlo Resetovať aplikáciu.

Resetovanie aplikácie Microsoft Store

Windows Store sa preinštaluje do základného systémového stavu, ktorý by mal byť bezproblémový a neželané zacyklenia a záťaž na disk by sa už nemala objavovať. Obchod sa v nasledujúcich dňoch aktualizuje na aktuálnu verziu. Tentokrát by ale malo už dopadnúť všetko dobre a problémy by sa nemali opakovať.