Používate aj vy Adblocker? Možno ste sa stretli s nepríjemným škodlivým softvérom, namiereným proti nemu.

Otázka čitateľa: Na svojom počítači používam internetový prehliadač Google Chrome, v ktorom sa mi prednedávnom začalo zobrazovať prázdne okno Anti-Adblocker, ktoré musím pri otvorení webovej stránky vždy odkliknúť. Najprv som si myslel, že konkrétna stránka len bojuje proti zapnutému Adblockeru, avšak postupne som si uvedomil, že sa okno začalo objavovať pri otvorení takmer všetkých webov. Keďže Adblocker mám v prehliadači aktivovaný, skúsil som ho vypnúť, či sa okno prestane zobrazovať. Na moje prekvapenie však došlo k úplne opačnej veci. Okno Anti-Adblockera prestalo byť prázdne a je plné reklamného obsahu, ktorý vyskočí pri otvorení akejkoľvek stránky. Pokúšal som sa nájsť riešenie na internete a dozvedel som sa, že ide o nejaký vírus či škodlivý doplnok, ktorý zobrazuje reklamy. Odporúčajú ho pri tom odobrať z rozšírení. Keďže problém sa prejavuje len v Chrome, ale nie v IE a ani na skúšku nainštalovanom Firefoxe, začal som ho hľadať nainštalovaný v doplnkoch Chrome. V príslušnej sekcii ale žiadny Anti-Adblocker doplnok nevidím (po odinštalovaní Adblocker doplnku už je táto sekcia prázdna). Ak v Chrome spustím vstavaného správcu úloh, vidím, že okrem otvorených stránok je spustený aj doplnok Anti-Adblocker. Tu ho môžem ručne vypnúť a problém zmizne, lenže po opätovnom štarte prehliadača je tam opäť. Ako by som ho z Chrome odobral natrvalo?

Ide skutočne o infekciu škodlivým softvérom, ktorý je nutné z počítača odstrániť. Keďže infekcia často obsahuje viac než jeden exemplár (najmä preto, že škodlivý softvér si rád sťahuje svojich „kamarátov“ automaticky), odporúčame inštaláciu bezplatného pasívneho antivírusu Malwarebytes Anti-Malware, ktorý nájdete na stránke www.malwarebytes.org. Ak pri inštalácii zrušíte zaškrtnutie políčka ponúkajúceho 30-dňové vyskúšanie platenej verzie (premium), budete ho môcť na pasívnu kontrolu používať neustále (program je určený na kontrolu počítača na požiadanie, nemá aktívny štít fungujúci na pozadí). Pokiaľ po vyčistení počítača problém nezmizne, sústreďte sa na odstránenie konkrétneho nežiaduceho doplnku. V prvom rade skontrolujte, či nebol nechcene nainštalovaný klasickou cestou. Otvorte Ovládací panel a v sekcii Odinštalovať program si kliknutím na stĺpec „Nainštalované na“ programy zoraďte podľa dátumu, v ktorom boli nainštalované. Skontroluje tie najnovšie, ktoré pribudli od doby, od ktorej pociťujete problémy. Program sa nemusí výhradne volať Anti-Adblocker, ale môže ísť o reklamný názov ako PriceChop, GoSave a podobne.

Ak žiadny neznámy program nenájdete, sústreďte sa na prehliadač Chrome. Infekcia bude buď v rámci jeho používateľského účtu, alebo programu samotného. Ako prvé skúste prvú menovanú možnosť. Otvorte na disku C so systémom Windows priečinok Používatelia/ Meno vášho účtu/ AppData. Priečinok AppData je skrytý, takže si buď zobrazte skryté súbory v nastavení, alebo rýchlejšie jednoducho len kliknite do adresného riadku a za adresou C:/Používatelia(Users)/Meno vášho účtu pridajte lomku a AppData. Po stlačení Enteru sa skrytý priečinok otvorí. V ňom prejdite do podpriečinku Local a následne Google, Chrome a User Data. Prehliadač vypnite a priečinok User Data premenujte napríklad na User Data Záloha. Po spustení prehliadača sa vytvorí nový čistý účet, pričom skontrolujte, či je aj ten ovplyvnený. Ak áno, používateľských dát sa problém netýka a môžete ich vrátiť nazad (nový priečinok zmažte a starý premenujte späť). Problém teda bude len v rámci dát samotného prehliadača. Program môžete odinštalovať a nainštalovať znova (používateľský účet zostane nezmenený), prípadne zmažte obsah priečinku Extensions, nachádzajúci sa v C:Program Files (x86) Google Chrome Application (ak bol Chrome nainštalovaný bez administrátorských práv, bude to priečinok C:Používatelia Meno účtu AppData Local Google Chrome Application).

Značky: